Haridustehnoloogia ajalugu

Esimene teema kursusel õpikeskkonnad ja -võrgustikud on tutvuda haridustehnoloogia ajalooga. See teema tundub mulle põnev ja huvitav, sest praktiliselt ma kujutan ette, mida teeb haridustehnoloog tänapäeval. Aga tulles ise täiesti teiselt erialalt, siis haridustehnoloogia ajaloost ja selle ala üldisest arengust ei tea ma veel eriti palju ning pole olnud ka vajadust ise infot eelnevalt otsida. 

Valisin lugemiseks Paul Nicholsoni artiklikli e-õppe ajaloost, sest see puudutab ja huvitab mind kõige rohkem. See teema on jätkuvalt päevakajaline ja huvitav on lugeda, kuidas see kõik alguse sai. 

E-õppe ajalugu ulatub ajas tagasi 1960 aastakümnesse ja iseenesest ei ole see midagi uut nagu paljud inimesed jätkuvalt arvavad  (Nicholson, 2007). Seda olen ka ise oma töös kogenud, et inimesed veidi ehmuvad, kui palun neil meie firma e-õppe mooduleid läbida. See teema tekitab jätkuvalt segadust ja ärevust. 

E-õpet kasutatakse ja on ka varasemalt kasutatud väga laialdlaselt erinevates sektorites ning see on arenenud vastavalt sektoritele ärimaailmas, hariduses ja sõjaväes. E-õppe tähendus ja kasutusviis on vastavalt sektorile erinev ja ühtset selgitust on keeruline leida (Campell, 2004; Nicholson, 2007). 

Väga huvitav oli lugeda, kuidas Patrick Suppes juba 60. aastatel uskus tugevalt e-õppesse ja arvutite suurde panusesse õppimisel. Ta töötas välja CMI süsteeme, mida kasutas oma koolitustel ning tegi neid ka isegi  algkoolilaste õpetamiseks (Nicholson, 2007). 

Samuti on raske uskuda, et juba 1960. aastatel töötas Don Bitzer välja PLATO, mis oli tänapäevaste digitaalsete suhtlusvahendite eelkäija isegi paarkümmend aastat enne World Wide Web’i loomist (Nicholson, 2007; Woolley, 1994). 

Kui kunagi peaks avanema võimalus, siis sooviksin väga ise näha ja proovida, kuidas töötasid kuuekümnendate aastate arvutid ja e-õppe programmid. Kindlasti oleks sellest kogemusest õppida ja hea uusi ideid genereerida. Ja nagu on ka Juhan Liiv öelnud: “Kes minevikku ei mäleta, see elab tulevikuta.” 

Kasutatud kirjandus: 

Nicholson, P. (2007). A History of E-Learning. B. Fernández-Manjón, J. M. Sánchez-Pérez, J. A. Gómez-Pulido, M. A. Vega-Rodríguez, & J. Bravo-Rodríguez, Computers and Education (lk 1–11). Springer. http://doi.org/10.1007/978-1-4020-4914-9_1  

Leave a comment